FL erikpaskamp01 1000Het Free Lock-systeem is een mechaniek dat geometrisch dusdanig is ontworpen dat het zichzelf vastklemt om het stuur bij versnellen of vertragen van een (motor)voertuig. In geval van een onverhoopte valpartij, aanrijding of krachten groter dan vooraf ingesteld, zal het systeem ontgrendelen.

Tezamen met een goed passende pro- of orthese, zorgt het Free Lock-systeem voor symmetrische belasting op een stuur. Duwende en trekkende krachten worden gelijkmatig verdeeld over beide armen. Spieren, pezen en ligamenten van de aangedane zijde worden (weer) belast waardoor ook het neurologisch systeem opnieuw wordt aangesproken. Veel mensen met een pro- of orthese vertonen overbelastingsklachten aan de goede zijde. Uit therapeutisch oogpunt is het weer kunnen gebruiken van beide armen dan ook van grote meerwaarde.

Het systeem biedt, naast een goede grip op (motor)fietshandvatten, een geschikte greep op vele cilindrische vormen met een bepaalde (gesloten handgreep) diameter. Denk dan bijvoorbeeld aan winkelwagens, kinderwagens, kruiwagens, fitnessapparatuur, etc. Dus ook voor ADL-toepassingen bewijst het systeem zijn waarde.

  • Het mechanische systeem is niet afhankelijk van elektrische spanning of andere kwetsbare factoren. Het ontgrendelen van de Free Lock wordt dan ook niet beperkt door externe invloeden als regen, sneeuw, zand, stof of grote temperatuurschommelingen. Mits het systeem regelmatig wordt geïnspecteerd en onderhouden, is de kans op haperingen vrijwel uitgesloten.
  • De vooringestelde kracht voor het moment waarop de Free Lock ontgrendelt, is aan te passen middels een stelschroef aan de achterzijde van de behuizing.
  • Op het stuur wordt een speciaal voor dit doeleinde ontworpen handvat gemonteerd. Deze is vervaardigd van een slijtvaste kunststof met drie compartimenten voor de meest stabiele greep. Het handvat heeft een diameter van 30 millimeter, zorgt voor gecontroleerde bewegingen en geeft een exacte afstelmogelijkheid.
  • Het Free Lock-systeem laat een vrije kanteling toe van 20 graden in alle richtingen. Kanteling boven de 20 graden zal het systeem bij een vooringestelde kracht laten ontgrendelen. Deze hoek is doorgaans ruim genoeg voor de meest veeleisende motorrijder of (sport)fietser.
  • De onderdelen van het systeem zijn gefreesd en gedraaid uit een hoogwaardig aluminium. Om corrosie tegen te gaan zijn de onderdelen in diverse kleuren geanodiseerd, wat tevens een fraai uiterlijk oplevert.
  • Er zijn twee typen van het Free Lock-systeem leverbaar: de prothese grip (Free Lock PG) en de orthese grip (Free Lock OG).
  • De Free Lock OG-versie kan eventueel ook worden ingezet bij kinderen met een kleinere prothesevoorziening.
  • Een compleet Free Lock-systeem kan geleverd worden met diverse aansluitingen voor een polsadapter. In overleg is maatwerk of een custom aansluiting mogelijk.
  • Tevens bestaat de optie om een volledige maatwerk prothese of orthese met Free Lock-systeem te laten aanmeten en produceren bij Stel Orthopedie.
Belangrijk om te weten!

Tijdens het besturen van een motorfiets, quad, trike of scooter en bij het rijden met een mountainbike of racefiets komen grote krachten vrij op de prothese of orthese. Het is daarom van groot belang hiermee rekening te houden bij het ontwerpen en fabriceren van de orthopedische voorziening.

Een standaard dagelijkse voorziening is over het algemeen aanzienlijk lichter (constructie technisch) uitgevoerd en daardoor niet geschikt voor het bevestigen van het Free Lock-systeem. De gebruikte materialen zullen daarom van hoge kwaliteit moeten zijn en de constructie dient extra stevig te worden uitgevoerd.

Bij een separaat besteld Free Lock-systeem is Stel Orthopedie niet aansprakelijk voor eventueel ontstane schade, in welke vorm dan ook.